ˆ

Protokół z dnia 31.03.2005r.

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

PROTOKÓŁ Nr XXXIII /05 PRZEBIEGU SESJI RADY GMINY ZIELONA GÓRA z dnia 31 marca 2005 roku

Akapit nr 1 - brak tytułu

Obrady Sesji Rady Gminy Zielona Góra , odbyły się w sali obrad Urzędu Gminy,
początek obrad godz. 10. 00 .
Po występie Przewodniczący Rady Gminy otworzył obrady XXXIII Sesji Rady Gminy Zielona Góra , poczym przywitał przybyłych na dzisiejsze obrady : Pana Mariusza Zalewskiego Wójta Gminy Zielona Góra, Pana Ireneusza Bogucewicza- Z-cę Wójta, Panią Elżbietę Łuczak- Kumorek- Skarbnika Gminy, Panią Jolantę Grabowska Sekretarza Gminy, Dyrektora Komunalnego Zakładu Gospodarczego, Pana Romana Grad Sekretarza Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Plantatorów Winorosli i Wina, mieszkańców Gminy, Panie i Panów sołtysów, Panie i Panów radnych.
Ad.2.
Przewodniczący Rady Gminy, stwierdził qworum na sali obrad obecnych jest 13 radnych na stan 15 radnych., jedna osoba dojdzie, 1 osoba usprawiedliwiła nieobecność z powodu choroby .
Ad.3
Przewodniczący Rady Gminy , zwrócił się z prośbą o wprowadzenie do porządku obrad pkt.5a , tj. wystąpienie Pana Romana.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są jeszcze inne propozycje zmiany porządku obrad .
Innych zmian do porządku obrad nie zgłoszono .
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie proponowanej zmiany.
Zmiana do porządku została przyjęta jednogłośnie.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie porządku wraz ze zmianą.
Porządek Sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.4
Przewodniczący Rady Gminy, zwrócił się z zapytaniem do Sekretarza obrad czy ma uwagi do treści protokołu poprzedniej Sesji .
Sekretarz oświadczył, że nie nikt z radnych też nie zgłosił uwag.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie przyjęcia protokołu.
Protokół przebiegu obrad został przyjęty jednogłośnie.

Ad.5
Przewodniczący Rady Gminy , powiedział że w okresie od ostatniej Sesji Rady Gminy uczestniczył w kilku takich spotkaniach a były to:
  • w dniu 9.03.05- – Udział w komisji oceniających wykonane palmy wielkanocne.
  • w dniu 11.03.05 – Przysłuchiwałem się szkoleniu młodzieży z naszej gminy przez Euroregion w zakresie pozyskiwania środków.
  • w dniu 13.03. 05– Udział w meczu radnych z województwa lubuskiego i ościennych (wielkopolskiego, zachodniopomorskiego ).
  • w dniu 18.03.05 – Miałem spotkanie z dyrektorami Gimnazjum i Szkoły Podstawowej, gdzie panowie dyrektorzy przedłożyli materiały do projektu uchwał o nadaniu imion tym szkołom. Temat ten będzie omawiany na najbliższej sesji Rady.
  • w dniu 21.03.05 – Prezydium – przygotowanie materiałów na dzisiejsza sesj
  • w dniu 30.03. – Posiedzenie wspólne komisji opiniujące projekty uchwał.
Ponadto brałem udział w 2 posiedzeniach zespołu ds. obchodu święta gminnego OSP.
Wizytowałem budowę sali gimnastycznej w Drzonkowie oraz fermę norek w Zatoniu.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są do niego pytania Radna G. Moszkowicz- spytała czy informacja o norkach związana jest ze sprawą o jakiej pisała gazeta.
Przewodniczący odpowiedział, że nie.
Radni przyjęli informację Przewodniczącego.
Ad.6.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do Pana Wójta o przedstawienie sprawozdania z wykonania uchwał.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado.
Od ostatniej Sesji Rady Gminy zostało 15 zarządzeń z zakresu:
  • realizacji uchwały budżetowej z zakresu gospodarki finansowej- wydano 1 zarządzenie które dotyczyło zmiany układu wykonawczego budżetu na rok 2005 ,
  • realizacji zadań przysługujących organowi prowadzącemu placówki oświatowe , wydano łącznie 3 zarządzenia , w tym dwa dotyczące zatwierdzenia aneksów do arkuszy organizacyjnych na rok szkoły 2004/2005 dla PSP w Starym Kisielinie i Zawadzie.
    Jedno zarządzenie dotyczyło ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie oraz specjalności i form kształcenia na które dofinansowanie jest udzielane.
  • realizacji uchwały w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata – wydano 7 zarządzeń które dotyczyły :
  • sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem działki 93/9 położonej w Nowym Kisielinie, przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu,
  • sprzedaży nieruchomości niezbudowanej położonej w Nowym Kisielinie.
  • sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości niezabudowanych
    położonych w Ochli, przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargu,
  • sprzedaży nieruchomości niezbudowanej położonej w Ochli,
  • sporządzenia i ogłoszenia wykazu nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem działki 259/16 położonej w Krępie, przeznaczonej do sprzedaży w drodze bezprzetargowej,
  • sprzedaży nieruchomości niezbudowanej położonej w Krepie,
  • powołania komisji przetargowej do zbycia nieruchomości stanowiących własność Gminy.
Z zakresu Infrastruktury Technicznej związanej z realizacja przyjętego budżetu wydane zostały 3 zarządzenia dotyczące :
  • powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na opracowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Zielona Góra,
  • powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na wykonanie interwencyjnych robót drogowych na terenie Gminy Zielona Góra,
  • powołania komisji przetargowej do opracowania dokumentacji projektowo-wykonawczej na remont i modernizację budynku administracyjnego.
Wydano także zarządzenie w sprawie powołania komisji oceniającejoferty do realizacji zadań publicznych
Ponadto w okresie tym uczestniczyłem:
  • w dniu 2.03. – w posiedzeniu zarządzie Spółki Wodnej,
  • w dniu 3.03. – spotkaniu u Biskupa, podczas którego ustalono termin inauguracji gminnego rolu szkolnego 2005/2006,
  • w dniu 3.03. – w zebranie sprawozdawcze OSP Sucha,
  • w dniu 5.03. – w zebranie sprawozdawcze OSP Ochla,
  • w dniu 7.03. – odbyło się spotkanie z Panią Włodarczykiem, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich, podczas którego omówiono plany inwestycyjne,
  • w dniu 9-11.03 – udział w zjeździe zrzeszenie Wójtów i Burmistrzów,
  • w dniu 12.03 - zebranie sprawozdawcze OSP Zawada,
  • w dniu 13.03 – udział w imprezie w Ochla pt. – KAZIUKI,
  • w dniu 14.03 – zebranie wiejskie w Raculi,
  • w dniu 15.03 – spotkanie z panią Prezes Jilek,
  • w dniu 17.03 – Targi Edukacji ( Urząd Marszałkowski ),
  • w dniu 17.03 – spotkanie z kuratorem Szykułą,
  • w dniu 18.03 – spotkanie Starostwa – inwestycje drogowe do 2013r,
  • w dniu 19.03 – Turniej tenisa OSP Sucha,
  • w dniu 19.03 - otwarcie biblioteki w Drzonkowie, utworzonej przez Stowarzyszenie Drzonkowianka,
  • w dniu 21.03 - Sesja Sejmiku,
  • w dniu 21.03 – udział w imprezie „czytanie bajek dzieciom „– w Zawada,
  • w dniu 21.03 – Prezydium,
  • w dniu 22.03 – udział w Sesji Rady Miasta.
Następnie Wójt Gminy odczytał protokół przebiegu konsultacji nad projektem Statutu sołectw Gminy Zielona Góra, które to odbyły się w dniach od 3 do 28 lutego 2005 roku.
Dalej Wójt Gminy odczytał stanowisko Zrzeszenia Wójtów i Burmistrzów Województwa Lubuskiego , dotyczące wyrażonego protestu przeciwko formie wprowadzenia stypendium socjalnego / stanowisko w załączeniu/.
Na obrady przybył radny J.Smoter.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są pytania do Pana Wójta.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała że nawiązując do spotkania z  Zarządem Dróg Wojewódzkich , to chciała by spytać czy odbyło się również spotkanie z Zarządem Dróg Krajowych. Czy „krajówka” zamierza rozmawiać o wspólnych zadaniach, ponieważ ludzie zapowiadają , że jeżeli zdarzy się na „trójce” kolejny wypadek i ruch
zostanie skierowany przez Drzonków-Suchą , zablokują w Drzonkowie drogę.
Radna E.Jaworska – powiedziała że Wójt nie wspomniał o spotkaniu z Nadleśniczym Taborskim, podczas którego omawiana była między innymi sprawa udziału Nadleśnictwa w remontach dróg , dotyczy to miedzy innymi remontu drogi w Ługowie , gdzie ciężkie samochody wywożące drewno niszczą naszą drogę gminną szczególnie znajdujący się na nie mostek.
Wójt powiedział, że faktycznie takie spotkanie się odbyło, ale nie ma z niego żadnych konkretnych ustaleń , więc nie uważał za konieczne o nim wspomnieć, ponadto na drodze o której Pani wspomina stoi znak zakazu, więc teoretycznie samochody tam nie powinny jeździć, ale mamy nadzieję że po powołaniu Straży Gminnej sytuacja ulegnie zmianie, Starz będzie powołana już niedługo, otrzymaliśmy już pozytywna opinię Komendanta Wojewódzkiego Policji odnośnie powołania Straży.
Co do ulicy Słonecznej w Drzonkowie, to problem poruszany jest na każdym spotkaniu dotyczącym dróg, ale my możemy tylko prosić i monitować , nie mamy bezpośredniego wpływu na zakres wykonywanych robót drogowych, a już szczególnie te wykonywane przez powiat.
Faktem jest też to , że przy którymś z kolei wypadków , jeżeli TIR-y będą puszczone ulicą Słoneczną, mogą już nią nie przejechać, bo droga może się zapaść.
Ad.5a
Pan Roman Grad- Sekretarz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Plantatorów Winorośli i Wina, na wstępie się przedstawił informując że jest mieszkańcem Starego Kisielina a więc mieszkańcem naszej Gminy.
Dalej Pan Grad omówił historię winiarstwa na naszych terenach czyli okręgu zielonogórskiego , oraz rozwój winiarstwa w ostatnich latach w sferze transgranicznej.
Omówił też perspektywy rozwoju uprawy winorośli , oraz możliwy do uzyskania dochód z produkcji winorośli.
Wójt informacyjnie dodał, że w przyjętej strategii rozwoju gminy, mamy tez ujęty zapis odnośnie rozwoju plantacji winorośli.
Pani Antonina Ambrożewicz- Sawczuk- spytała gdzie Stowarzyszenie ma siedzibę.
Pan Grad odpowiedział, że w Zielonej Górze przy. ul. Al.Zjednoczenia 110.
PRZERWA
Ad.6
1/
Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że pierwszy projekt uchwały dotyczy przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu położonego w Drzonkowie.
Projekt uchwały został przygotowany przez Panią Annę Halip.
Pani A.Halip- Kierownik referatu Infrastruktury Technicznej na wstępie wskazała teren na mapie poczym powiedziała , że teren objęty zmiana planu położony jest między ulicami Akacjową, Modrzewiowa i Klonową oraz od strony lasy. Powody przystąpienia do zmiany są dwa, jeden to budowa obwodnicy, drugi przeznaczenie gruntów pod zabudową mieszkaniową, z produkcji rolnej będą wyłączone grunty w klasach od III do VI.
Struktura własności gruntów objętych zmianą, wynosi 22,7 ha to grunty nasze, pozostałe to prywatne agencji własności rolnej, skarbu państwa, i nadleśnictwa.
Koszt opracowania planu wyniesie od 60 do 90 tys zł , cena zostanie określona po rozstrzygnięciu przetargu, odpłatność za plan sięgnie roku 2006.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury , oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury,  Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie .
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/194/05.
2/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że drugi projekt uchwały dotyczy zmiany budżetu gminy na rok 2005.Projekt autorstwa Pani Skarbnik był szczegółowo omówiony na posiedzeniach komisji.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 195 /05.
3/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że kolejne 17 projektów uchwały dotyczy uchwalenia statutów sołectw Gminy Zielona Góra.
Projekt uchwały był poddany konsultacji z mieszkańcami ponadto szczegółowo omówiony był na posiedzeniu komisji, niemniej jednak , spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji, dodając że proponuje opinię podać jednorazowo do wszystkich projektów, ale głosować będziemy nad wszystkimi uchwałami oddzielnie.
Radni poparli propozycję.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna dla wszystkich 17 projektów.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury,  Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie ,też dla wszystkich projektów.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia,
Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie również dla wszystkich 17 projektów.
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył że pierwszy projekt dotyczy statutu dla sołectwa Barcikowice.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 196./05.
4/
Następny projekt dla sołectwa Drzonków.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 197./05.
5/
Następny projekt dla sołectwa Jany.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 198./05.
 
6/

Następny projekt dla sołectwa Jarogniewice.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 199/05.
7/

Następny projekt dla sołectwa Jeleniów.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 200 /05.
8/

Następny projekt dla sołectwa Kiełpin.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 201 /05.
9/

Następny projekt dla sołectwa Krępa.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 202 /05.
10/

Następny projekt dla sołectwa Łężyca.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 203/05.
11/

Kolejny projekt dla sołectwa Ługowo.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 204/05.
12/

Następny projekt dla sołectwa Nowy Kisielin.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 205/05.
13/

Następny projekt dla sołectwa Ochla.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 206/05.

14/

Kolejny projekt dla sołectwa Przylep.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 207/05.
15/

Następny projekt dla sołectwa Racula.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 208/05.
16/

Następny projekt dla sołectwa Stary Kisielin.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 209/05.
 
17/

Następny projekt dla sołectwa Sucha.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 210/05.
18/

Kolejny projekt dla sołectwa Zatonie.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXIII/ 211/05.
19/

Ostatni projekt dla sołectwa Zawada.
Uchwała została podjęta przy 1 głosie wstrzymującym się - Uchwała Nr XXXIII/ 212/05.
Pani Sekretarz informacyjnie powiedziała, że Statut Sołectwa będzie obowiązywał 14 dni po opublikowanie go w Dzienniku Urzedowym Województwa Lubuskiego.
20/

Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że zgodnie z przyjętym porządkiem obrad kolejny projekt uchwały dotyczy uchwalenia Statutu Komunalnego Zakładu Gospodarczego. Projekt był już dwukrotnie omawiany na komisji, niemniej jednak może są pytania Pan Leszek Klim- dyrektor komunalnego Zakładu Gospodarczego, powiedział, że chciałby zgłosić dwie autopoprawki a mianowicie:
  • aby § 11 otrzymał brzmienie „ Zakład prowadzi własne ksiegi rachunkowe i na jej podstawie sporządza sprawozdania budżetowe”,
  • i aby w § 12 „po wyrazach „odrębne przepisy” wykreślić słowo „statystyczne”.
    Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie zgłoszonych poprawek.
    Poprawka dotycząca zmiany zapisu w § 11 została przyjęta 13 głosami, radny M.Soppa opuścił chwilowo salę obrad.
Następna poprawka dotyczy wykreślenia sława „ statystyczne „ w § 12.
Poprawka przyjęta również 13 głosami.
Innych propozycji nie zgłoszono, nie zgłoszono również pytań.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury , oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie .
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr XXXIII/ 213 /05.
21/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że ostatni projekt uchwały dotyczy ustalenia regulaminu przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Zielona Góra, o krótkie wprowadzenie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Wójta.
Wójt na wstępie powiedział ,że wprowadzenie stypendiów nie jest dla nas aż taką nowością, przyznajemy je naszych uczniom już od 4 lat, maja one jedynie nie co inny charakter, bo naukowo – socjalny nie jedynie socjalny.
Dotychczas złożono aż 508 wniosków o przyznanie stypendium, nie wiemy jednak czy wszystkie będą się kwalifikować i ile otrzymamy na nie środków.
Przedłożony projekt powstał na bazie „niejasnej” ustawy oraz szkoleń jakie obyły się w tym temacie.
Stypendia będą przyznawane decyzja administracyjną, osobom u których dochód na 1 osobę nie przekroczy 316,-zł, dlatego tez ustaliliśmy 3 grupy wysokości dochodów, służyć to będzie ustaleniu wysokości stypendium.
Stypendia mogą być przyznawane maksymalnie na okres 10 miesięcy a maksymalna wysokość może wynosić 112 zł.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała że skoro ustawa jest „ bublem” , to jakie skutki mogą być jeżeli nie uchwalimy regulaminu.
Radna Prawny wyjaśniła , że ustawodawca zobowiązał nas do uchwalenia regulaminu do dnia 31 marca, jeżeli regulaminu nie będzie, nie będzie możliwości wypłaty dzieciom stypendiów.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała ,że mieliśmy też do 31 marca otrzymać środki na stypendia a też ich nie ma.
Wójt podkreślił, że nie uchwalenie regulaminu będzie problemem społecznym, mamy złożone 508 wniosków, osobom które będą się kwalifikowały do otrzymania stypendium , będziemy musieli je wypłacić.
Radna H.Wysocka – oświadczyła, że uchwalenie regulaminu, w którym w każdym z paragrafów powołujemy się na przepisy ustawy jest dla  zwykłych obywateli mało czytelny.
Radny M.Jargas – spytał czy stypendia będą wypłacane w wysokości w jakiej otrzymamy jako dotację , czy będziemy do nich dopłacać.
Czy stypendia będą wypłacane przed otrzymaniem na nie środków czy po ich otrzymaniu Wójt powiedział, że wg wstępnych wyliczeń rocznie na stypendia możemy potrzebować ok. 450 tys zł. Jaką otrzymamy kwotę tego nie wiemy , wiemy jedynie że otrzymamy srodki na dzieci w przedziale wiekowych 6- 18 lat, ale stypendia wypłacane musza być do lat 24, dlatego nie wiemy na dzień dzisiejszy jak będzie , wiemy jedynie że teraz stypendia musimy wypłacić do miesiąca czerwca, jaką na to otrzymamy dotacje nie wiemy.
Radny M.Jargas- spytał czy w regulaminie możemy umieścić zapis, że stypendium będzie przyznane do wysokości otrzymanej dotacji , oraz że będzie płatne po otrzymaniu na nie środków.
Radca Prawny , odpowiedziała ,że zgodnie zapisem § 90 ustawy takiego zapisu w regulaminie nie możemy umieścić.
Pani Skarbnik wyjaśniła ,że w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy jest mowa o dofinansowaniu stypendium , a więc będzie to dotacja celowa, w rozporządzeniu opracowano algorytm, czyli ilość dzieci zameldowanych na terenie gminy w wielu od 6 do 18 lat i wysokość dochodów mieszkańców. W związku z tym że nasza Gmina jest gminą bogata, dotacja może nie być zbyt wysoka.
Radny M.Jargas- spytał czy w uchwale nie można by było upoważnić Wójta do przyznawania stypendium do wysokości otrzymanej dotacji.
Radca Prawny odpowiedziała ,że nie, ustawodawca nie przewidział takiej formy, Wójt, powiedział że jeżeli nie uchwalimy regulaminu , to konsekwencje tego poniosą tylko mieszkańcy , bo nie będzie możliwości wypłaty im stypendium, środki jakie będziemy potrzebować na wypłatę stypendium nie „zachwieją” budżetu gminy. Gdyby wszyscy mieszkańcy, zamieszkali na naszych terenie się zameldowali a ich podatki były dla nas mielibyśmy dożo większe dochody, a tak |naszymi” mieszkańcami bogacą się inni.
Radna E.Jaworska- oświadczyła że jeżeli nasze dochody będziemy przeznaczać na stypendia a nie na inwestycje, będziemy się cofać w rozwoju.
Wójt oświadczył że uwaga Pani radnej jest bardzo trafna, temu problemowi będzie jutro poświęcona konferencja Związku Gmin Wiejskich w Poznaniu.
Przewodniczący Rady Gminy zamknął dyskusję, poczym zwrócił się z prośbą o przedstawienie o opinii Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury , oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 1 za 3 wstrzymujące.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 3 za 2 wstrzymujące.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie. - Uchwała Nr XXXIII/ 214 /05.
PRZERWA
Ad.7
1/
Przewodniczący Rady Gminy , powiedział ,że pomimo faktu iż sołtysi opuścili salę obrad, prosi ująć do protokołu zapis, aby sołtysi i rady sołeckie poważnie traktowali sesje , radnych i mieszkańców naszej gminy.
Następnie poprosił sołtysów, również tych których na sali brak aby zapraszali radnych na posiedzenia rad sołeckich.
2/
Przewodniczący Rady Gminy odczytał plan pracy Rady Gminy na rok 2005, poczym spytał czy są pytania lub uwagi do planu pracy.
Pytań nie zgłoszono.
Radni plan pracy Rady Gminy na rok 2005 przyjęli jednogłośnie.
3/
Przewodniczący Rady Gminy , odczytał drugie już pismo Stowarzyszenia Przyjaciół wsi Ochla, dotyczące nadania wsi Ochla herbu oraz flagi.Po jego odczytaniu Przewodniczący Rady Gminy, odczytał treść pisma jaką Stowarzyszenie otrzymało na swoje pierwsze wystąpienie wraz ze stanowiskiem Radcy Prawnego w tej sprawie.
Po odczytaniu pism, Przewodniczący Rady Gminy oświadczył że pismo ponownie zostanie skierowane do Radcy Prawnego z prośba o zajęcie stanowiska.
4/
Przewodniczący Rady Gminy, oświadczył że otrzymaliśmy pismo Państwa Nogły zam.Racula , wzywające Rade Gminy do usunięcia naruszenia prawa , uchwałami Nr XXI/35/92 i Nr XIX/90/04 dotyczącymi partycypacji w kosztach wykonania urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Stanowisk w tej sprawie zajmiemy na kolejnej Sesji, jak zapozna się z nim Radca Prawny.
5/
Przewodniczący Rady Gminy, odczytał wskazanie nadzorcze Wojewody Lubuskiego , dotyczące podjętej przez nas uchwały w sprawie zajęcia stanowiska odnośnie zmiany ordynacji wyborczej, Wojewoda w piśmie wskazuje nam iż sprawa wystąpienia o zmianę ordynacji nie należy do kompetencji Rady Gminy.
Ad.8
Przewodniczący Rady Gminy spytał Wójta czy zostały udzielone odpowiedzi na interpelacje z ostatniej Sesji.
Wójta odpowiedział ,że tak.
Ad.9.
Radna Grażyna Moszkowicz- spytała dlaczego radni nie otrzymali  sprawozdania z wykonania budżetu Gminy, skoro otrzymała je już Komisja Rewizyjna.
Następnie radna spytała czy Gmina. zlecała jakieś roboty drogowe, na drodze prowadzącej do jej posesji , ktoś coś na niej robił i zrobił breję, idąc na skruty przez las.
Pani Anna Halip- Kierownik referatu Infrastruktury oświadczyła ,że na tej drodze Gmina nie zlecała żadnych robót.
Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że co do pytań o brak wiadomości o sesji w prasie , to zawiadomienie poszło jest na to potwierdzenie wysłania go Faksem, ale dlaczego od kilku Sesji nie przychodzi tego nie wiemy .
Natomiast co do sprawozdania to otrzymają je radni dzisiaj po sesji .
Radna H.Wysocka – powiedziała że w nawiązaniu do spotkania w Zarządzie Dróg Wojewódzkich , to czy rozmawiano może na temat montażu świateł na ul. 22 lipca , na przejściu do szkoły.
Dalej spytała czy „Biznes Park” ma wobec nas jakieś zobowiązania, bo jest już w upadłości.
Radna W.Litecka – spytała kiedy będziemy mogli zobaczyć budynek przy ul. Dąbrowskiego, co już tam zostało zrobione, pytanie ponawia już po raz kolejny.
Następnie poprosiła o pisemną odpowiedź, kto imiennie dał pozytywna opinię bo dyrektor „krajowych dróg” tak twierdzi , że nie mamy nic przeciwko temu na „pobudzenie” drogi w Raculi na przejazd przez wieś.
Czy my jako Rada Gminy nie możemy podjąć takiej uchwały , że protestujemy przeciwko ponownemu wznowieniu ruchu przez Raculę .
Radny J.Smoter- powiedział że mieszkańcy Zawady bardzo cieszą się z faktu posiadania gazu , ale roboty wykończeniowe wykonane są bardzo źle, nie odtworzono należycie chodników i dróg , roboty
wykonane są po „dziadosku” .Dlatego też prosi o wystąpienie do Firmy MOW , o należyte uporządkowanie terenu po wykonanych robotach , ludzie próbują sami równać , ale jest to utrudnione bez
specjalnego sprzętu.
Radny J.Barta – poparł stanowisko radnego Smotera- podobne zaniedbania Firma pozostawia w Łężycy.
Radny H.Walczak – podziękował Wójtowi za na negatywna opinie odnośnie usytuowania na terenie naszej Gminy fermy norek amerykańskich. Poczym przybliżył radnym problem jaki by powstał gdyby ferma powstała.
Pani Halip- powiedziała , że aby nie było pomyłki decyzja odmowna jest już przygotowana ale jeszcze z Urzędu nie wyszła.
Radna H.Wysocka – spytała czy roboty wykonane w ubiegłym roku na ulicy Strażackiej są objęte gwarancją, bo obecnie droga ta wygląda znacznie gorzej niż przed naprawą.
Radna E.Jaworska – spytała czy w Raculi wykonywane są dalsze szacunki na określenie opłaty adiacenckiej, jeżeli tak na jakim to jest etapie.
Ostatnio złożyła wniosek o informację na temat rozmów z miastem, na jakim w tej sprawie jesteśmy etapie.
Radna W.Litecka – spytała czy w przypadku wznowienia ruchu przez Raculę co spowoduje zmniejszenie wartości nieruchomości, jako przy drodze opłata adiecencka będzie „działała w dwie strony” tzn.
czy zostanie zaniżona wartość nieruchomości Sołtys wsi Sucha Pan Rypson, zwrócił się z prośbą o zmianę harmonogramu równania dróg, tzn. by w małych miejscowościach drogi były równane w pierwszej kolejności, bo np. nim drogi zostaną wyrównane np. w Przylepie, to w tym czasie mogło by być zrobione kilka małych wsi.
Pani Antonia Ambrożewicz- Sawczuk, mieszkanka wsi Racula powiedziała że nawiązując do wyników przeprowadzonych konsultacji nad statutem sołectwa , to frekwencja na zebraniach wiejskich świadczy o tym, że ludzie mają już dość władzy i dlatego nie chodzą na spotkania.
W sprawozdaniu Wójta było tylko o „dobrych” sprawach, nie było nic o sprawach złych, np. o zebraniu wiejskim we wsi Racula, w którym uczestniczyło ponad 100 osób, a jednym z ciekawszych tematów była sprawa drogi przez Raculę , że mieszkańcy podjęli uchwałę , że ludzie nie zgadzają się z piekłem jaki im się zgotuje, Pan Wójt nie ustosunkował się do tego czy wydał opinię , powiedział tylko zacytuję „ będę chciał aby było bezpiecznie”.Jako mieszkanka ma pytanie czy głos ludzi będzie się liczył , czy sprawa została już załatwiona, prosi wysoka radę o podjęcie w ślad za uchwałą wsi Racula podobnej uchwały, bo osobiście uważa że Rada taka uchwałę może podjąć.
Dalej Pani Sawczuk – powiedziała że nie widzi na Sesji radnego Śnieżki, w związku z tym ma pytanie czy nieobecność na sesji radnego powoduje pomniejszenie, „nieadekwatnej” do zadań tzw. diety.
Następnie poprosiła o podanie przybliżonego terminu wykonania nawierzchni ulicy Witosa, boi się że ulica Witosa będzie ulicą alternatywną ulicą dla Głogowskiej w przypadku jakiegoś zdarzenia. Mamy już ponad 50 lat po wojnie ,a drogi w bardzo złym stanie.
Kolejna sprawa to smród wydobywający się z „burzówki”, ostatnio szłam na pocztę „smród „ był niemożliwy, „burzówki” niekiedy są dla niektórych szambem.
Dalej Pani Sawczuk- podziękowala Pani Jaworskiej i powiedziała że też chciałaby wiedzieć na jakim etapie są rozmowy z miastem .
I kolejna sprawa , newralgiczna to kiedy będzie oświetlone skrzyżowanie drogi do Raculi, już jeden krzyż tam stoi czy maja być kolejne.
Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że w nawiązaniu do podjęcia uchwały w sprawie drogi w Raculi , to co możemy zrobić to jedynie wystąpić z pismem do Zarządu Wojewódzkiego Dróg z prośbą o rozważenie możliwości zmiany ruchu.
Pani Sawczuk- podziękowała za inicjatywę i prosił o wnikliwe rozeznanie sprawy i załatwienie problemu mieszkańców .
Przewodniczący Rady Gminy , wyjaśnił że co do sankcji za nieobecność na sesji, to za każdorazową nieobecność zostaje potrącona część diety.
Wójt na wstępie powiedział ,że na przyszłość bardzo prosi o nie łączenie punktu interpelacje i sprawy różne, ponieważ na interpelacje jest zobowiązany odpowiedzieć natomiast na sprawy różne i bardzo różne – nie
zawsze.
I tak najczęściej poruszany problem to sprawa dróg, na obecny ich stan bo ciężkiej zimie nie ma wpływu, nie możemy mówić że praca równiarki i utwardzanie tłuczniem to wyrzucanie pieniędzy, jak nie będziemy tego robić to utoniemy w błocie.
Na takie roboty mamy zabezpieczone 200 tys zł , i to może wystarczyć ale żadnej drogi za takie pieniądze nie wybudujemy.
Obecnie mamy do zagospodarowania 5 tys ton frezy asfaltowej, sądzi że taka ilość frezy pozwoli na utwardzenie kilku dróg.
Co do pierwszeństwa równania dróg w małych czy dużych miejscowościach, to drogi w pierwszej kolejności równane są tam gdzie jest większe zagęszczenie mieszkańców.
Co do remontu ulicy Witosa, to jest ona przewidziana do remontu w bieżącym roku.
Kolejna sprawa to oświetlenie przejścia w Przylepie, w związku ze zmianą kierownictwa w Zarządzie Dróg Wojewódzkich , do rozmów w tej sprawie musimy wrócić , bo „nowy” szef ma inna wizję funkcjonowania zakładu.
Co do wiadomości o upadłości „Biznes Parku” to jest ona nam znana , ale jako samorząd jesteśmy w dalszej kolejności do odzyskania naszych należności.
Nawiązując do „wizyty” w budynku na ul. Dąbrowskiego to na dzień dzisiejszy nic jeszcze tam nie zarobiono , jesteśmy na etapie wykonania kosztorysu i zakresu remontu, poczym zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie remontu.
Co do dalszych prac nad ustaleniem opłaty adiacenckiej to, przygotowywane są materiały dla kolejnych 460 osób.
Co do budowy „ obejścia Nowej Soli - obejścia Raculi” bo tak się ta inwestycja dokładnie nazywa, na długości o 4,8 km, w roku 2002 została wydana decyzja o lokalizacji celu publicznego, na etapie postępowania administracyjnego zgodnie z wymogami ustawowymi zostali o tym fakcie powiadomieni wszyscy sołtysi na terenie Gminy Zielona Góra w tym również sołtys wsi Racula .W/w zawiadomienie każdy sołtys ma obowiązek wywiesić na tablicy ogłoszeń celem podania do publicznej wiadomości . Wszystkie te procedury zostały zachowane i w efekcie nie było podstaw prawnych do odmowy wydania przedmiotowej decyzji.
Decyzja ta dotyczy nowej inwestycji tj, budowy drogi szybkiego ruchu, która przebiega poza terenem zabudowanym wsi Racula, nie zawiera ona ustaleń dotyczących wznowienia ruchu po istniejącej drodze ul.Głogowskiej oraz dalej na odcinku tzw. „ślepym”.
Jak była potrzeba wykonania odwodnienia i wycinki drzew przy poczcie to droga ta nie miała właściciela ,mówiło się że jest to droga Gminna, później że grunty pod drogę są skarbu państwa , droga w Raculi jest droga wojewódzką więc nikt nas nie będzie pytał o zgodę jeśli właściciel drogi będzie chciał ją modernizować. Mówi się też , że jest to droga alternatywna , ale alternatywna do czego, alternatywna droga zgodnie z wymogami ustawy musi być wykonana do płatnej autostrady .
Kto tą drogę będzie odślepiał, bo przecież na odcinku 200m drogi tam nie ma.
Co do rozmów z Miastem , to na dzień dzisiejszy nie ma żadnych konkretnych ustaleń, od dłuższego czasu nie było żadnego spotkania, rozmawiać możemy jedynie o współpracy ale nie o połączeniu.
Co do szamb i ścieków , to sprawa powtórzy to co powiedział na zebraniu, ścieki są nasze, sytuacja powinna ulec zmianie po powołaniu Straży Gminnej , do zadań której między innymi będą należały kontrole w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił o godz, 14,05 zamknięcie XXXIII Sesji Rady Gminy Zielona Góra

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Zielona Góra
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2005-04-20
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2005-04-20 20:18:41
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2005-04-20 21:37:16
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2005-04-20 21:37:16
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2273 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »