ˆ

Protokół z dnia 28.01.2005r

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Protokół z dnia 28 stycznia 2005 roku

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XXXI /04
PRZEBIEGU SESJI RADY GMINY ZIELONA GÓRA
z dnia 28 stycznia 2005 roku

Obrady Sesji Rady Gminy Zielona Góra , odbyły się w sali obrad Urzedu Gminy , początek obrad godz. 10.00.
Po występie Przewodniczący Rady Gminy otworzył obrady XXXI Sesji Rady Gminy Zielona Góra , poczym przywitał przybyłych na dzisiejsze obrady : Pana Mariusza Zalewskiego Wójta Gminy Zielona Góra, Pana Ireneusza Bogucewicz- Z-cę Wójta, Panią Elżbietę Łuczak- Kumorek- Skarbnika Gminy, Panią Jolante Grabowska Sekretarza Gminy,kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej, Dyrektora Komunalnego Zakładu Gospodarczego, Panie i Panów sołtysów, Panie i Panów radnych oraz przybyłych mieszkańców Gminy.
Ad.2.
Przewodniczący Rady Gminy, stwierdził qworum na sali obrad obecnych jest 15 radnych na stan 15 radnych.
 
Ad.3
Przewodniczący Rady Gminy , oświadczył że porządek obrad w stosunku od podanego w zawiadomieniach nie różni się, niemniej jednak spytał czy są propozycje zmiany porządku obrad.
Zmian do porządku obrad nie zgłoszono.

Ad.4
Przewodniczący Rady Gminy, zwrócił się z zapytaniem do radnych czy mają uwagi do treści protokołu poprzedniej Sesji .
Radni nie zgłosili uwag.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie przyjęcia protokołu.
Protokół przebiegu obrad został przyjęty przy1 głosie wstrzymującym się.
 
Ad.5
Przewodniczący Rady Gminy , powiedział że okres jak minął od ostatniej Sesji to okres świąteczny bogaty w uroczystości noworoczno- opłatkowe, i tak uczestniczyłem w kilku takich spotkaniach a były to:
  • w dniu 2 stycznia jasełka w Kiełpinie,
  • w dniu 6 stycznia jasełka w Zawadzie,
  • w dniu 7 stycznia udział w imprezie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Zawadzie,
  • w dniu 8 stycznia spotkanie noworoczne w Starym Kisielinie dla druhów OSP,
  • w dniu 9 stycznia spotkanie opłatkowe zorganizowane przez CARITAS Stary Kisielin,
  • w dniu 18 stycznia posiedzenie Prezydium Rady,
  • w dniu 25 stycznia udział we wspólnym posiedzeniu Komisji
Stałych Rady Gminy, Przewodniczący Rady Gminy dodał ,że wspólne posiedzenie Komisji było poprzedzone wstępem dzieci z PSP w Drzonkowie pn. ”Sowizdrzałki”, które przedstawiły nam także jasełka, w związku z tym chciałby podziękować Pani Dyrektor za przygotowanie dzieci.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są do niego pytania
Pytań nie zgłoszono. Radni przyjęli informację Przewodniczącego.
Na obrady przybył radny M.Soppa- w związku z tym liczba obecnych radnych wynosi 15 osób.

Ad.6.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do Pana Wójta o przedstawienie sprawozdania z wykonania uchwał.
Panie Przewodniczący , Wysoka Rado .
Od ostatniej Sesji Rady Gminy zostało wydanych 5 zarządzeń.
W ramach realizacji uchwały budżetowej z zakresu gospodarki finansowej- wydano 2 zarządzenia które dotyczyły, układu wykonawczego budżetu na rok 2005 oraz harmonogramu dochodów i wydatków na I kwartał roku 2005.
W ramach zadań przysługujących organowi prowadzącemu placówki oświatowe , wydano 2 zarządzenia, jedno dotyczyło zatwierdzenia aneksu do arkusza organizacyjnego na rok szkoły 2004/2005 dla PSP w Drzonkowie , drugie dotyczyło określenia liczby i wysokości stypendiów w roku szkolnym 2004/2005, ale tych „naszych” zgodnych z naszą uchwałą , ale przy okazji Wójt dodał że pojawiły się w mediach informacje
o „innych „ stypendiach, ale jak dotychczas jest duża nieznajomość tematu, natomiast zainteresowanie stypendiami jest bardzo duże.Zgodnie z rozporządzeniem Ministra zostały wprowadzone nowe „dwa rodzaje” stypendiów, pierwsze to są stypendia socjalne, związane głównie z pomocą
materialna, ponieważ jest wiele niewiadomych będziemy musieli przedłużyć okres składania wniosków o przyznanie stypendiów, środki na te stypendia mamy otrzymać z budżetu państwa, na razie środków tych nie ma, stypendia socjalne przyznawać będziemy także studentom, drugie to stypendia to stypendia motywacyjne, które będą przyznawane przez dyrektora danej szkoły. Z zakresu Infrastruktury Technicznej związanej z realizacja przyjętego budżetu wydane zostało 1 zarządzenie dotyczące , wymagań jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług.
Ponadto w okresie międzysesyjnym uczestniczyłem w:
  • w dniu 2 stycznia 2005r - w spotkaniu opłatkowym zorganizowanym przez Punkt Biblioteczny w Kiełpinie,
  • w dniu 3 stycznia w spotkaniu w Urzędzie Miasta z Panią Prezydent podczas którego odbyła się konferencja prasowa, poświęcona przyznanym nam środków na wspólną realizację budowy kanalizacji,
  • w dniu 6 stycznia br w spotkaniu opłatkowym zorganizowanym przez Radę Sołecką w Zawadzie,
  • w dniu 7 stycznia- wziąłem udział w spotkaniu w mieszkańcami Sulechowa,
  • w dniu 7 stycznia – odbyła się w Urzędzie Gminy narada dyrektorów szkół,
  • w dniu 8 stycznia uczestniczyłem w spotkaniu opłatkowo – noworocznym zorganizowanym przez druhów OSP Stary Kisielin,
  • w dniu 10 stycznia odbyło się u nas spotkanie z Panią Prezes ZW i K Beatą Jilek, podczas którego omawiano sprawę naszego udziału w Spółce, w dniu dzisiejszym odbyło się też spotkanie z Prezydentem Lewickim w temacie budowy ścieżek rowerowych,
  • w dniu 11 stycznia br – uczestniczyłem w spotkaniu w Wojewódzkim Zarządzie Dróg,
  • w dniu 15 stycznia – odbyło się w Ochli spotkanie opłatkowe, członków Stowarzyszenia Przyjaciół wsi Ochla które miedzy innymi było poświęcone 5 rocznie podpisania Aktu Partnerskiego w Niemiecką Gminą Peitz, postanowiono tam wówczas o wystąpieniu do Euroregionu o nadanie Pan dyrektorowi urzędu Peitz  Honorowej Nagrody Stowarzyszenia Euroregionu Szprewa-Nysa- Bóbr, w tym miejscu Wójt powiedział że chciałby poinformować Wysoka radę , że na kolejną Sesję chcielibyśmy przedstawić radnym 2 uchwały podobnego typu, jedna dotyczyła by nadawania odznaki – medalu za zasługi dla rozwoju Gminy Zielona Góra, druga określała by zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Gminy Zielona Góra. Dalej Wójt powiedział że spotkał się na corocznym spotkaniu członków Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych , w którym to towarzystwie jesteśmy ubezpieczeni podobnie jak 27 innych gmin, w ubiegłym roku z TUW otrzymaliśmy kwotę ponad 2,7 zł które przeznaczyliśmy na organizację dożynek gminnych,
  • w dniu 18 bm odbyło się posiedzenie Prezydium Rady Gminy , podczas którego omówiono projekty uchwał na dzisiejszą Sesję,
  • w dniu 20 stycznia, odbyło się w Gorzowie spotkanie członków Gmin Lubuskich,
  • w dniu 20 bm odbyło się także zebranie wiejskie w Raculi, podczas którego przeprowadzono konsultację nad projektem statutu sołectwa, dalej Wójt zwrócił się z apelem do sołtysów o organizację zebrań wiejskich w celu przeprowadzenia konsultacji nad statutem, jednocześnie przeprosił mieszkańców tych sołectw, w których nie weźmie udziału w zebraniu,
  • w dniu 21 stycznia wziąłem udział w otwarciu salonu odnowy biologicznej na terenie ośrodka WOSiR w Drzonkowie,
  • w dniu 24 stycznia, odbyło się spotkanie w Starostwie podczas którego omawiano założenia inwestycyjne powiatu na rok 2005,
  • w dniu 25 stycznia odbyło się wspólne posiedzenie komisji stałych Rady Gminy,
  • w dniu 26 stycznia w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie podczas którego omawiano nasze przystąpienie do Spółki Wodociągi.
Informacyjnie Wójt powiedział ,że zgłosiliśmy naszą do przyznania nam lubuskiego „Lauru Oświatowego”, głównie za budowę 2 sali gimnastycznych .
Dalej Wójt odczytał sentencję mierzenia jakości pracy Gminnego Przedszkola Publicznego z/s w Przylepie .
Kolejna sprawa o której Wójt poinformował zebranych, to przystąpienie do programu Euroregionu „Młodzież”, w tej sprawie zostało skierowane pismo do wszystkich podmiotów z terenu Gminy skupiającej wokół swojej działalności młodzież.
Będziemy też uczestniczyć w akcji „ Przejrzysta Gmina”, rozważamy także możliwości przystąpienia do projektu szkolenia językowego.
Następnie Pan Wójt przedstawił kalendarz imprez sportowych i kulturalnych na rok 2005.
Wójt powiedział ,że czuje się w obowiązku poinformować zebranych o wyroku sądu z powództwa P.Nogłego dotyczącego wprowadzenia opłaty adiacenckiej, do ponownego rozpatrzenia przez sąd I instancji , poczym Wójt odczytał sentencję wyroku .
Informacyjnie Wójt dodał ,że jeżeli przystąpimy do budowy kanalizacji bez udziału mieszkańców w inwestycji raczej sobie nie poradzimy, mieszkańcy będą musieli partycypować w kosztach inwestycji.
Przewodniczący Rady Gminy , podziękował Wójtowi za złożone sprawozdanie i spytał czy są pytania do Pana Wójta
Radny P.Przespolewski- spytał czy w rozmowie z Panią dyrektor Zarządu Powiatowego Dróg, padła data modernizacji drogi Nr 27.
Radna H.Wysocka – powiedziała że w nawiązaniu do stypendiów chciała by spytał czy w roku bieżącym ich wysokość oraz zasady przyznawania są takie same jak poprzednio.
RadnaW.Litecka- powiedziała że nawiązując do naszych szkół, to po ostatnim pobycie na spotkaniu w szkole w mieście, oświadcza że nasze szkoły są na wysokim poziomie, doinwestowane i nie mamy
się czego wstydzić.
Radna G.Moszkowicz- potwierdziła , ten fakt podkreślając że absolwenci naszych szkół mają na studiach nawet stypendia naukowe.
Wójt, odpowiedział że co do modernizacji drogi to prace proponowane są na rok 2005, ale gwarancji że tak się stanie dać nie może, natomiast co do zasad i wysokości przyznawanych stypendiów to są one takie jak określa to uchwała Rady Gminy , nie zostały w tym roku zmienione.
Radna H.Wysocka- stwierdziła, że przykro jej to słyszeć, uważa że kwota 300 zł jest zbyt mała , ponadto uważa że więcej dzieci powinno je otrzymywać.
Wójt dodał, że niedługo obowiązywać „nowe” stypendia na nie prawdopodobnie będziemy musieli zabezpieczyć środki , a nie wiemy ile wniosków będzie złożonych, ponadto nie możemy mówić że nasze stypendia są małe, bo wg rozporządzenia ministra wysokość „nowego” stypendia będzie wynosić 112 zł.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Radni informację Wójta przyjęli.
PRZERWA
Ad.7
 
1/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że pierwszy projekt uchwały dotyczy uznania za pomnik przyrody.
Przewodniczący Rady Gminy, dodał że projekt powstał na wniosek Muzeum Etnograficznej, szczegółowo był omówiony na posiedzeniu wspólnym komisji, niemniej jednak poprosił Panią Halip, o krótkie wprowadzenie.
Pani A.Halip – teren położony jest na terenie Muzeum Etnograficznego w Ochli i częściowo na terenach Nadleśnictwa Zielona Góra , łączna jego powierzchnia wynosi 3,4 ha, rozłożona na 4 działki po dwie Nadleśnictwa i Muzeum.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował ,że obrady opuścił Radny J.Barta z przyczyn osobistych.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXI/ 179./04.
2/
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że następny projekt uchwały dotyczy przystapienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru połozonego we wsi Przylep obejmującego działki oznaczone nr ewid. 795, 523 i 525/2.
Projekt uchwały był szczegółowo omówiony na posiedzeniu wspólnym komisji, niemniej jednak , spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował ,że obrady opuścił Radny J.Barta z przyczyn osobistych.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXI/ 180./04.
3/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że zgodnie z przyjętym
porządkiem obrad kolejny projekt uchwały dotyczy zmiany budżetu gminy na 2005 rok, o wprowadzenie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik.
Pani Skarbnik powiedziała, że projekt uchwały nie różni się od prezentowanego na wspólnym posiedzeniu komisji, gdzie uzyskał pozytywną opinię wszystkich komisji.
Następnie Pani Skarbnik omówiła , projekt uchwały podkreślając i wyjaśniając przyczyny zwiększenia wydatków i zmniejszenia dochodów głównie z tytułu otrzymania niższej dotacji celowej.
Przewodniczący spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie .
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXXI/ 181./04.
4/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że wg przyjętego porządku następny projekt uchwały dotyczy zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w Gminie Zielona Góra na lata 2004-2013, projekt tej uchwały podobnie jak poprzedni uzyskał pozytywną opinię komisji, dlatego też prosi o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna .
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie .
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie Projekt uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie Uchwała Nr XXXI/ 182 /04.
5/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył ,że kolejny projekt uchwały dotyczy uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących w posiadaniu Komunalnego Zakładu Gospodarczego Gminy Zielona Góra z siedzibą w Zawadzie.
Projekt tej uchwały podobnie jak dwa poprzednie był szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji , niemniej jednak prosi Pana dyrektora L.Klima, o krótkie wprowadzenie.
Pan Leszek Klim – na wstępie powiedział, że jest zobowiązany z uaktualnieniem planu modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych , głównie z uwagi na fakt że w najbliższym czasie będzie przedstawiona do zatwierdzenia taryfa ceny wody , a koszty modernizacji są jedna z części kalkulacji stawki wody. Ponadto zamierzamy corocznie 10 % przychodów z tytułu wpływów za sprzedaż wody przeznaczać na modernizacje sieci, zadania te będą realizowane za pośrednictwem urzedu.
Niemniej jednak Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są może pytania do projektu.
Radna G.Moszkowicz- spytała czy mamy już propozycje stawek cen wody, prosi aby podobnie jak miasto zrobić zestawienie cen dotychczasowych i proponowanych.
Pan Klim –odpowiedział , że zgodnie z ustawą taryfę na wodę złożył do Urzędu 20 stycznia br, obecnie pracują nad nią merytorycznie służby Urzędu.
Proponowana cena wody brutto to 2,57 zł – jest to propozycja Zakładu Komunalnego. Po uwzględnieniu opłaty stałej cena wody i ścieków będzie taka sama , jednakże znacznie niższa niż proponowana w mieście.
Radna G.Moszkowicz- spytała kiedy radni otrzymają propozycje stawek wody.
Dyrektora odpowiedział ,że na pewno w miesiącu lutym.
Przewodniczący Rady Gminy , dodał że cenę wody ustalimy na lutowej sesji.
Innych pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie przy 1 głosie
przeciwnym.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie projektu. Uchwała została podjęta przy 1 głosie przeciwnym /P.Przespolewski/– Uchwała Nr XXXI/ 183 /04
6/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że następny projekt uchwały dotyczy zajęcia stanowiska Rady Gminy Zielona Góra w przedmiocie zmiany Ordynacji wyborczej do Sejmu RP i do Senatu RP, projekt tej uchwały podobnie jak poprzednie uzyskał pozytywną opinię komisji,
na której był omawiany.
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są pytania. Pytania nie zgłoszono, dlatego też poprosi o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna .
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie. przy 1 głosie
przeciwnym.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie Projekt uchwały.
Uchwała została podjęta przy 1 głosie przeciwnym / B.Szała / i j wstrzymującym się /M.Soppa/ - Uchwała Nr XXXI/ 184 /04.
7/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że ostatni projekt uchwały dotyczy programu współpracy naa 2005 rok Gminy Zielona Góra z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, projekt tej uchwały uzyskał pozytywną opinię komisji, niemniej jednak prosi Pana Z-cę Wójta o krótkie wprowadzenia .
Z-ca Wójta Gminy na wstępie powiedział, że projekt uchwały umożliwia współpracę Gminy z organizacjami pozarządowymi, organizacjami pożytku publicznego i wolontariatu .Współpraca odbywać się będzie w kilku sferach takich jak promocja i ochrona zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, integracji europejskiej oraz rozwijaniu kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami szczególnie w dziedzinie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji , w sferze krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży, upowszechniania kultury fizycznej i sportu, promocji i organizacji wolontariatu .
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są pytania. Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosi o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała, że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie Projekt uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie Uchwała Nr XXXI/ 185 /04.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w związku z wyczerpaniem pkt.7, przystępujemy do interpelacji i zapytań radnych.
Ad.8.
1/
Radna G. Moszkowicz- zwróciła się z prośbą do radnego powiatu , aby zwrócił uwagę urzędnikom , na odpowiedzi jakie sa przez nich udzielane. Dotyczy to zwłaszcza zapytań w sprawie dróg, na szczególną uwagę zasługuje sprawa Drzonkowa, czyli remontu ulicy słonecznej, droga ta jest w bardzo złym stanie i niedorzeczne jest aby jej remont planować na lata 22007 – 2013, czy koszt remontu byłby aż tak duży , że planuje się tak odległy termin. Radna dodała, że obserwując działania powiatu, osobiście popiera pomysł blokady drogi w przypadku wypadku na drodze Nr 3, nie wie którędy wówczas ruch będzie skierowany.
Wójt stwierdził ,że nie ma wpływu na działania powiatu, może jedynie prosić, ale gdyby remont drogi w Drzonkowie na Sucha rozpoczął się w roku 2007 byłby bardzo zadowolony.
Dalej Wójt powiedział, że zgłosił do powiatu propozycje remontu drogi przy okazji budowy przez nas ulicy Rajtarowej, ale konkretnych wiadomości nie uzyskał, dlatego gdyby remont drogi był w 2007 roku
było by bardzo dobrze ale jak będzie w 2013 to już gorsza sprawa.
Radna G.Moszkowicz- oświadczyła że uważa iż powiat , gmina i województwo powinny współpracować przy opracowywania koncepcji budowy i remontów dróg.
Radna W.Litecka – na wstepie powiedział ,że wg wypowiedzi Pani Markowicz z ostatniej Sesji droga Nr 3 ma być remontowana w roku 2013, dalej powiedziała że ostatnio bardzo trudno skontaktować się z dzielnicowymi, czy nie powinni oni mieć służbowych telefonów komórkowych by mieszkańcy mieli możliwość kontaktu.
Przewodniczący Rady Gminy, oświadczył że wszelkie uwagi dotyczące pracy dzielnicowych , powinni składać do Komendanta Policji.
Radny J. Śnieżko- spytał czy drogi na wsiach powinny być sypane codziennie czy „ jak się komuś przypomni”.
Przewodniczący Rady Gminy spytał , o jakie drogi chodzi.
Radny J. Śniezko, odpowiedział że o wewnętrzne.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała że w nawiązaniu do Policji, to pracują oni w bardzo złych warunkach, nie maja komputerów, piszą na zwykłych maszynach, brak im podstawowego wyposażenia biur.
Radny P.Przespolewski- podziękował dyrektorowi KZG za zainstalowanie plastykowych pokryw na hydrantach. Następnie powiedział, że podczas ostatniego posiedzenia rady sołeckiej, dokonano podziału mebli jakie zostały zakupione dla Zatonia do domu wymiany młodzieży, jaki miał powstać w byłej szkole.
Radny J. Śnieżko – powiedział że w Krępie, jest nowa firma wywożąca śmieci po niższych kosztach , w związku z tym spytał czy Gmina dopłaca do wywozu śmieci.
Pani A.Halip – odpowiedziała, że Gmina nie dopłaca do żadnej firmy zajmującej się wywozem nieczystości.
Radny Z.Rabęda- powiedział ,że w związku z tym iż w ostatnim czasie powstało dużo punktów skupu złomu, prosi o wystąpienie do policji o zwiększenie patroli bo nasiliły się kradzieże metalu.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej dotycząca wydania opinii, o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego na 2005 rok oraz prognozie kształtowania się długu publicznego.
Dalej Przewodniczący Rady Gminy, odczytał wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego, dotyczący oddalenia naszej skargi złożonej na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody, dotycząca uchwały w sprawie realizacji kompetencji przysługującej organowi prowadzącemu oświatę.
Sąd przychylił się do stanowiska Wojewody i naszą Skargę oddalił.
Radca Prawny wyjaśniła, że sprawa nie wygląda tak. Sąd co prawda oddalił naszą skargę , ale tylko z uwagi na niewłaściwie użyte sława, tzn. sądowi „nie spodobało się użycie sława z wyłączeniem” , następnie Pani Radca wyjaśniła , co oznacza sformułowanie „wyłączenie”.Na najbliższą Sesję zostanie przygotowana „nowa” wersja uchwały.
Radna G.Moszkowicz – stwierdziła że obowiązkiem Radcy Prawnego jest czuwanie nad prawidłowa treścią i sformułowaniami ujętymi w uchwałach.
Radna E.Jaworska- powiedziała, że radni liczą na to że , nowy projekt uchwały będzie tak skonstruowany by jego treść nie budziła już wątpliwości .
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił radnych, o pozostanie po Sesji w celu ustalenia terminu wyjazdu do Karpacza.
Wójt Gminy, powiedział ,że gdyby w uchwale nie było sława z „wyłączeniem” ale np. „oprócz” wszystko by było dobrze.
Co do nasilających się kradzieży, to zgłosimy problem do policji.
Pani A.Halip- powiedziała że w nawiązaniu do posypywania dróg , to jeżeli problem dotyczy dróg wewnętrznych, to na terenie wsi Krepa nie ma żadnej drogi podlegającej stałemu utrzymaniu zimowemu, drogi sypane są jedynie w miarę potrzeb, ale na polecenie Gminy, zgłoszenia proszę kierować do Pana Huczka.
Radna W.Litecka – spytała czy radni mogliby „obejrzeć” budynek przy ul. Dabrowskiego w którym ma być Urząd Gminy.
Radny T.Borek – spytał czy była by możliwość podłączenia mieszkańców ulicy Turystycznej do istniejącej sieci kanalizacyjnej, wg informacji jakie mieszkańcy tej ulicy mają to koszt ok. 6- 7 tys zł.
Radny M.Soppa- powiedział że w szeregu miejscowościach były prowadzone kontrole wywozu nieczystości , czy efektem kontroli będzie wyciąganie konsekwencji, ponieważ mieszkańcy ulicy Św. Jadwigi 4 , zgłaszają systematyczne wylewanie szamba przez jednego z mieszkańców .
Radny J.Smoter- spytał czy został już rozstrzygnięty przetarg na równanie dróg gruntowych i kto go wygrał.
Radna G.Moszkowicz- powiedziała że szereg osób rozwiązało umowy na wywóz śmieci, czy nie można by było ustawić dużego kontenera, by zapobiec wywozowi śmieci do lasu, albo rozważyć możliwość dofinansowania wywozu śmieci ludziom biednym.
Przewodniczący Rady Gminy, oświadczył że do lasu śmieci wywożą ludzie bogaci, których stać na ich produkowanie zwłaszcza na remonty.
Radny J.Smoter- powiedział ,że jeżeli ustawimy kontenery to będą one codziennie pełne, uważa że lepszym rozwiązaniem było by ustawienie małych kontenerów na selektywna zbiórkę odpadów.
Dyrektor L.Klim – powiedział, że co do przyłącza mieszkańców ulicy Turystycznej do sieci kanalizacyjnej, to prosi aby wystąpili z wnioskiem o wydanie warunków przyłącza, jaki to będzie koszt nie potrafi odpowiedzieć.
Wójt dodał, że mieszkańcy ul. Turystycznej powinni się zorientować czy są w obszarze budowy „nowe” sieci kanalizacyjnej, bo być może są więc nie było by potrzeby przyłączania się teraz do sieci jeżeli nie są w nowej w obszarze nowej sieci, to może przyłączymy ich w ramach kosztów na „nową” sieć.
Natomiast co do „konsekwencji” z przeprowadzonych kontroli, to kontrola miała ona bardzej charakter społeczny, niż wyciąganie konsekwencji.
Na najbliższej Sesji przedstawimy już informację na temat utworzenia Straży Gminnej, będzie to organ zadaniem którego będzie miedzy innymi przestrzeganie czystości i porządku na wsiach.
Co do ustawienia dużych kontenerów , to nie wystarczyło by nam budżetu na ich systematyczne wywożenie, natomiast popiera ustawienie kontenerów na selektywna zbiórkę odpadów.
Informacyjnie Wójt powiedział że jest projekt ustawy wprowadzający obowiązek ustalenia podatku od każdego mieszkańca z przeznaczeniem właśnie na utrzymanie czystości, przez wyspecjalizowane firmy, jaka będzie wysokość tego podatku czy np. 1 zł czy 2 zł tego nie wiemy.
Radny J.Śnieżko- spytał czy rozważana jest możliwość obniżenia kosztów wywozu nieczystości ,osobom od których ścieki są pobierane w tzw. drodze powrotnej, np. beczka jedzie z Zawady do Łężycy, i w Lężycy
bierze ścieki , czy opłata jest taka sama jak w Zawadzie.
Radna E.Jaworska- powiedziała, że z Ługowa śmieci wywozi firma z Nowej Soli, czy im dopłacamy do wywozu że koszt jest niższy niż w innych wsiach.
Pani A.Halip – wyjaśniła , że przetarg na równanie dróg nie został jeszcze rozstrzygnięty , odbędzie się dopiero w marcu, do końca kwietnia równaniem zajmuje się Pan Lucki.
Dyrektor Klim, wyjaśnił że ścieki zrzucamy w trzech punktach tj. Łężycy,Drzonkowie i Pierzwinie, nie ma możliwości by na terenie jednej gminy obowiązywały różne stawki za wywóz nieczystości .
W najbliższym czasie zakupimy licznik do pomiaru pobieranych nieczystości, wówczas będziemy pobierać opłaty za faktyczną ilość wypompowanych ścieków.
Obecnie cena wywozu 1 m3 ścieków wynosi 10,43 zł , wg kalkulacji za  m-c grudzień cena wyniosła zaledwie 6,50 zł, po sporządzeniu kalkulacji za I kwartał ustalimy nową stawkę wywozu ścieków.
Wójt oświadczył ,że nie możemy różnicować cen ścieków , bo np. mieszkańcy Raculi w takim przypadku musieli by więcej płacić za wodę, bo pobierana jest z Zatonia, i płynie 3 km, co do ceny wywozu śmieci to ceny ustalają firmy tym się trudniące, Gmina nie ma wpływu na cenę.
Mieszkaniec wsi Zawada Pan Tadeusz Sulikowski właściciel zakładu samochodowego ,na wstępie powiedział że jego obecność na Sesji związane jest z tym , iż chciałby zwrócić się z prośbą do radnych o rozważenie możliwości obniżenia wysokości podatku od nieruchomości i podatku od gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej .
Pan Syulikowski- powiedział ,że od dwóch lat ma poważne problemy z płynna regulacją należności płatniczych, spowodowane jest to miedzy innymi ubożeniem społeczeństwa a co za tym idzie mniejsza ilością otrzymywanych zleceń na świadczone usługi .
Dlatego tez prosi aby na najbliższej Sesji radni rozważyli możliwość wprowadzenia ulg w podatkach dla takich jak jego.
W ubiegłym roku, dowiadywał się jak by mógł uzyskać ulgę , czy mógłyby np. „wydzielić” część pomieszczeń nie wykorzystanych w zakładzie, ale uzyskał informację że takiej możliwości nie ma.
Radny J.Śnieżko- powiedział że też prowadzi działalność gospodarczą i nie sądzi aby każdy z mieszkańców miał standard Pana życia, musi Pan sam rozwiązać problem Pana płynności finansowej takie są
„zalety” bycia w Uni Europejskiej.
Przewodniczący Rady Gminy, powiedział że przyjmujemy wypowiedź do wiadomości.
Radna G.Moszkowicz- już drugą kadencje sygnalizuje ,że podatek od prowadzonej działalności gospodarczej jest za wysoki, zwłaszcza, że brak jest odpowiedniej infrastruktury technicznej.
Musimy wykonać analizę , ile firm w ostatnich latach zaprzestało prowadzenia działalności gospodarczej na terenie naszej Gminy.
Wójt powiedział ,że w trakcie roku budżetowego nie możemy zmieniać wysokości stawek podatkowych, ponieważ na podstawie ich wysokości jest skonstruowany budżet , nasze stawki w stosunku do proponowanych przez Ministerstwo Finansów są i tak niższe , dlatego tez miedzy innymi otrzymujemy niższe dotacje celowe.
Co do Pana problemu to proponuje aby , złożył Pan stosowne pismo w sprawie rozważenia możliwości umorzenia części podatku lub udzielenia ulgi czy rozłożenia należności na dogodne raty. Następnie spytał czy Pan Sulikowski – zwracał się już z taka prośbą.
Pan Sulikowski- odpowiedział że jeszcze nie, jedynie myślał o wydzieleniu części pomieszczeń, ale jest to nie możliwe bo musiałyby być na stałe odłączone od pozostałej powierzchni, w Urzędzie uzyskał informację że nie może starać się o ulgi bo nie ma takiej uchwały.
Z-ca Wójta dodał ,że koszty ponoszone na utrzymanie firmy, w tym podatek powinny być wliczone w cenę usług.
Radny B.Szała – powiedział że są pewne możliwości zwolnienia z podatku lub udzielenia ulgi, dlatego tez proponuje aby Rada rozważyła możliwość udzielenia pomocy podobnie jak to zrobiła w przypadku
„Stelmetu”, który gdyby nie pomoc Rady może by już dzisiaj nie istniał.
Pani F. Harasimowicz- powiedziała że „Stelmet” składa korę tuż przy drodze, jest ona rozsypywana przez co droga staje się nie przejezdna, kierownictwo „Stelmetu” nie reaguje na prośby o uprzątnięcie jej, jak ktoś próbuje cos powiedzieć jest zastraszany, np. „pracujesz to bądź cicho”.
Pan Wojciech Bortnowski- powiedział że Pan Bienkowski- właściciel „Stelmetu” stara się o wykup drogi 221 i 222, ale faktycznie on już od dawna czuje czyli od 7 – 7 lat się ich właścicielem i je zajął na składowisko kory, przy tych drogach ludzie mają działki i pytają jak maja do swoich działek dojechać, skoro na drodze leży kora, jest to też Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z zapytaniem do Wójta czy
odpowie na pytania.
Wójt odpowiedział, że nie może dyktować Panu Bieńkowskiego jak ma postępować ,może jedynie monitować w Starostwie ale nakazać nic nie możemy.
Radny H.Walczak- powiedział że faktem jest iż droga do Jeleniowa z Jarogniewic jest nieprzejezdna , ludzie pracujący w „Stelmecie” ten odcinek drogi, pokonują na pieszo z rowerem na plecach.
Radna E.Jaworska – zgłosiła wniosek aby na kolejne posiedzenie komisji
zostało przygotowane sprawozdanie z dotychczasowych spotkań
zespołów przygotowujących materiały dotyczące połączenia z Miastem.
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił o godz, 13.15 zamknięcie XXXI Sesji Rady Gminy Zielona Góra .

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Zielona Góra
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2005-03-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2005-03-04 23:06:57
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2005-03-04 23:07:10
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2005-03-04 23:07:10
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2306 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »