ˆ

Protokół z dnia 29.12.2004r

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Protokół z dnia 29.12.2004r

Akapit nr 1 - brak tytułu

PROTOKÓŁ Nr XXX /04
PRZEBIEGU SESJI RADY GMINY ZIELONA GÓRA
z dnia 29 grudnia 2004 roku

Obrady Sesji Rady Gminy Zielona Góra, odbyły się w sali wiejskiej w miejscowości Zawada, początek obrad godz. 10.00.
Obrady Sesji zostały poprzedzone występem dzieci ze szkoły podstawowej w Zawadzie, które zaprezentowały koncert kolęd.
Po występie Przewodniczący Rady Gminy otworzył obrady XXX Sesji Rady Gminy Zielona Góra , poczym przywitał przybyłych na dzisiejsze obrady : Wójta Gminy Zielona Góra wraz z całym kierownictwem Urzędu Gminy,Pana Leszława Batkowskiego Przewodniczącego Rady Miasta Zielona Góra , Pania Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Grażynę Markiewicz, Pana Z-cę Komendanta III komisariatu Policji Marka Budę,który to przyjechał na dzisiejsze obrady nowym zakupionym przy udziale Gminy radiowozem,radnych Rady Powiatu Panią Jadwigę Oziemkowska i Pana Krzysztofa Sroczyńskiego, Panie i Panów dyrektorów szkół gimnazjalnych, podstawowych i dyrektora Gminnego Przedszkola Publicznego, prezesów jednostek OSP naszej Gminy,dyrektora Komunalnego Zakładu Gospodarczego, kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej,Panie i Panów sołtysów, Panie i Panów radnych oraz przybyłych mieszkańców Gminy.

Ad.2.

Przewodniczący Rady Gminy, stwierdził qworum na sali obrad obecnych jest 15 radnych na stan 15 radnych.
Ad.3
Przewodniczący Rady Gminy , oświadczył że porządek obrad w stosunku od podanego w zawiadomieniach nie różni się, niemniej jednak spytał czy są propozycje zmiany porządku obrad.
Radna G.Moszkowicz- zgłosiła wniosek o wycofanie z porządku obrad pkt  3, tj. projektu uchwały o konsultacjach.
Innych zmian do porządku obrad nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie wniosku o wycofanie projektu uchwały.
Za wycofaniem projekt głosowało 12 radnych 3 osoby wstrzymały się od głosu.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie porządku wraz ze zmianą.
Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Ad.4
Przewodniczący Rady Gminy, zwrócił się z zapytaniem do Sekretarza obrad czy ma uwagi do treści protokołu poprzedniej Sesji .
Sekretarz obrad odpowiedział ,że nie ma uwag, uwag nie zgłosił również nikt z radnych.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie przyjęcia protokołu.
Protokół przebiegu obrad został przyjęty przy 2 głosach wstrzymujących się.
Ad.5
Przewodniczący Rady Gminy , powiedział że pomimo faktu iż od ostatniej Sesji minęło mało czasu oraz z uwagi na okres świąteczny, uczestniczyłem w kilku spotkaniach a były to:
  • w dniu 15 grudnia – uczestniczyłem w spotkaniu pełnomocników, podczas którego ustalono że Pani Prezydent Miasta i Wójt, powinni się spotkać w celu ustalenia płaszczyzn do współpracy, które by służyły dobru regionu,
  • w dniu 17 grudnia –odbył się mecz piłkarski , pomiędzy nauczycielami, radnymi i policjantami III Komisariatu, łącznie uczestniczyło w turnieju 5 drużyn , my zajęliśmy III miejsce,
  • w dniu 19 grudnia br uczestniczyłem w spotkaniu wigilijnym dla osób
    samotnych zorganizowanym przez rade sołecką w Drzonkowie,
  • w dniu 21 grudnia -uczestniczyłem w spotkaniu wigilijnym zorganizowanym przez grono pedagogiczne i pracowników PSP w Starym Kisielinie,
  • w dniu 22 bm, odbyło się posiedzenie prezydium podczas którego omówiono projekty uchwał na dzisiejszą Sesję,
  • w dniu 23 grudnia –odbyło się w Komendzie Miejskiej Policji uroczyste przekazanie 9 radiowozów, które zostały zakupione przy współfinansowaniu samorządów ,ponadto w tym dniu odbyło się również otwarcie nowego biura przepustek oraz potkanie wigilijne pracowników policji,
  • w dniu 28 grudnia odbyło się wspólne posiedzenie komisji stałych Rady Gminy, podczas którego zaopiniowano projekty uchwał na dzisiejszą Sesję
Przewodniczący Rady Gminy spytał czy są do niego pytania
Pytań nie zgłoszono. Radni przyjęli informację Przewodniczącego.

Ad.6.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do Pana Wójta o przedstawienie sprawozdania z wykonania uchwał.
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado.
Z uwagi na krótki okres jaki minął od ostatniej Sesji Rady Gminy oraz okres Świąt Bożego Narodzenia , wydałem łącznie tylko 4 zarządzenia, przy czym 3 z nich dotyczyło realizacji uchwały budżetowej z zakresu gospodarki finansowej- zarządzenia te dotyczyły:
  • powołania koordynatora ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej,
  • zmiany układu wykonawczego budżetu na rok 2004
  • zmiany harmonogramu dochodów i wydatków na IV kwartał 2004 roku,
W ramach zadań przysługujących organowi prowadzącemu placówki oświatowe , wydałem 1 zarządzenia, dotyczące zatwierdzenia aneksu do arkusza organizacyjnego na rok szkoły 2004/2005, dla PSP w Ochli.
Ponadto w okresie tym uczestniczyłem:
  • w dniu 14 grudnia br – w spotkaniu zorganizowanym przez Nadleśnictwo Przytok na temat zagrożeń pożarowych,
  • w dniu 15 grudnia 2004 udział w rozprawie sądowej / p.J.Nogły/,
  • w dniu 16 grudnia br w spotkaniu z przedstawicielami Zakładów gazowniczych ze Zgorzelca,
  • w dniu 17 grudnia –uczestnictwo w rozprawie sądowej /p.Kucharuk /,
  • w dniu 18 grudnia 2004r udział w spotkaniu opłatkowym u „lwowiaków” uczestniczyłem także w spotkaniach opłatkowych zorganizowanych przez Rady Pedagogiczne PSP w Starym Kisielinie, Drzonkowie i Ochli oraz Komendę Miejską Policji,
  • w dniach 20 i 22 grudnia – uczestniczyłem w Sesji Sejmiku Wojewódzkiego i Sesji Rady Powiatu,
  • w dniach 23 grudnia- odbyło się uroczyste przekazanie radiowozu dla III Komisariatu Policji .
  • w dniu 28 grudnia uczestniczyłem we wspólnym posiedzeniu stałych komisji Rady.
Dalej Wójt powiedział, że tak już wspominał na ostatniej Sesji, dzisiejsze sprawozdanie będzie rozszerzone, wskażę na kilka elementów pokazanych na zdjęciach świadczących o tym, iż kasa Urzędu nie jest pusta tak jak na to wskazywał artykuł prasowy w Gazecie Lubuskiej, i tak:
  • na wstępie Wójt wskazał na ostatnie osiągnięcia Zakładu Komunalnego,na które składają się przejęcie od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa 24 mieszkań w Marzęcinie i Nowym Kisielinie, na których remont Zakład wydał 100 tys zł,
  • zakup nowego samochodu asenizacyjnego , oraz całkowicie uregulowane zaległości z lat poprzednich,
  • o dobrej kondycji finansowej Gminy świadczą przeprowadzone i rozstrzygnięte przetargi było ich łącznie 51 z czego 47 to zadania inwestycyjne,
  • następnie Wójt zaprezentował i omówił obiekty sportowe jakie znajdują się na naszym terenie wraz z prezentacja budowanych sal gimnastycznych,
  • kolejne zdjęcia przedstawiały nowo wybudowane oświetlenia ulic i dróg, nowo wybudowany zbiornik retencyjny w Łężycy, nowe przystanki autobusowe, przepompownię ścieków w Przylepie, remontowana remizę OSP w Starym Kisielinie, nowo wybudowane obeliska w Drzonkowie i Zatoniu, w ten sposób obeliska znajdują się już na wszystkich naszych cmentarzach, a także budowane Domy Przedpogrzebowe w Drzonkowie i Łężycy, odremontowaną zabytkową wieżę na cmentarzu w Łężycy, oraz urządzone lub doposażone w tym roku place zabaw, łącznie urządzonych jest już 14 placów, w magazynie zmagazynowane są sprzęty dla Drzonkowa i Marzęcina.

PRZERWA

Po przerwie Wójt informacyjnie powiedział , że otrzymaliśmy wstępną informacje iż nasz wniosek na budowę kanalizacji wspólny z Miastem i Gminą Świdnica został przez Brukselę przyjęty, ponadto złożyliśmy wnioski do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie do budowy kolektora w Drzonkowie, rozbudowy wodociągu Jarogniewice- Kiełpin, Jeleniów, budowy zbiornika w Raculi przy ulicy Zielonej , który to pozwoli na gromadzenie wody , by nie występowały okresowe braki wody np. w okresach letnich oraz na informatyzację nowej siedziby Urzędu przy ul. Dąbrowskiego, Łącznie
wnioski zostały złożone na kwotę 5 mln.
Dalej Wójt przedstawił jednostki oświatowe, w tym wyremontowane w ostatnim roku były to PSP w Ochli gdzie wymieniono dach i zespoły wejściowe oraz urządzona została pracownia komputerowa., Wójt następnie omówił zakres remontu wykonanego na szkole w Zawadzie, gdzie wykonano wymiany okien, drzwi wejściowych, dachu, wymieniono sieć elektryczną oraz urządzono pracownię komputerową.
Wyremontowana została i przystosowana do nowej formy działalności biblioteka w Zawadzie.
Dokonany wymiany dachu na obiektach przedszkolnych w Raculi i Przylepie gdzie dodatkowo wymieniono okna.
Kolejnym tematem omówionym i zaprezentowanym przez Pana Wójta była budowa sal gimnastycznych w Przylepie i Drzonkowie, której zaplecze ”stoi” już od 14 lat.
Odzyskaliśmy pomieszczenie po byłym sklepie w Kiełpinie, który zostanie zaadaptowany na potrzeby wsi, pozyskaliśmy również teren w Jarogniewicach od AWRSP z przeznaczeniem na remizę OSP w Jarogniewicach. Został zakupiony nowy autobus szkolny , dofinansowalismy zakup radiowozu dla Policji, wyremontowaliśmy świetlicę wiejska w Nowym Kisielinie, w fazie opracowania są dokumentację na remonty świetlic w Ochli, Drzonkowie, Raculi i Zawadzie.
Na zakończenie Wójt podziękował radnym za przeznaczone w budżecie środki na wykonanie tych wszystkich zadań , które nie mogą świadczyć o pustej kasie Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania do Pana Wójta.
Radna G.Moszkowicz- spytała czego dotyczyła zmiana arkusza organizacyjnego PSP w Ochli.
Wójt wyjaśnił ,że osoby Pani Dyrektor która urodziła dziecko.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Radni informację Wójta przyjęli.
Ad.7
1/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że zgodnie z przyjętym porządkiem obrad pierwszy projekt uchwały dotyczy zmiany budżetu gminy na 2004 rok, o wprowadzenie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik.
Pani Skarbnik powiedziała, że projekt uchwały nie różni się od prezentowanego na posiedzeniu komisji, gdzie uzyskał pozytywną opinię wszystkich komisji.
Następnie Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy, przywitał przybyłego na obrady proboszcza parafii w Zawadzie księdza Michała Zielonkę.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała, że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przegłosowanie uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie- Uchwała Nr XXX/ 176./04.
2/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył , że wg przyjętego porządku następny projekt uchwały dotyczy zmiany wieloletniego programu inwestycyjnego w Gminie Zielona Góra na lata 2004-2013, projekt tej uchwały podobnie jak poprzedni uzyskał pozytywną opinię komisji, dlatego też prosi o opinię Przewodniczących Komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył, że opinia komisji jest pozytywna.
Radna R. Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała ,że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Pani Skarbnik dodała, że zmiana programu dotyczy jedynie ponownego w nim ujęcia zbiornika retencyjnego w Łężycy, pozostałe zmiany programu pozostają bez zmian.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są pytania.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący poprosił o przegłosowanie Projekt uchwały.
Uchwała została podjęta jednogłośnie Uchwała Nr XXX/ 177 /04.

3/
Przewodniczący Rady Gminy oświadczył ,że ostatni projekt uchwały zgodnie z przyjętą zmiana porządku dotyczy uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Projekt tej uchwały podobnie jak dwa poprzednie był szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu komisji.
Niemniej jednak Przewodniczący Rady Gminy, spytał czy są może pytania do projektu.
Pytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił Przewodniczących komisji o przedstawienie opinii komisji.
Radna G.Moszkowicz - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury, oświadczył ,że opinia komisji jest pozytywna
Radna R.Jantarska– Przewodnicząca Komisji Budżetu, Infrastruktury, Rolnictwa i Ochrony Środowiska –powiedziała, że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna W.Litecka- Przewodnicząca Komisji Polityki Socjalnej , Zdrowia, Praw Człowieka i Praworządności –oświadczyła że komisja projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący Rady Gminy, poprosił o przegłosowanie projektu. Uchwała została podjęta jednogłośnie– Uchwała Nr XXX/ 178 /04.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował ,ze w związku z tym iż wyczerpaliśmy punkt odnośnie podjęcia uchwał , czy ktoś chciałby korzystając z pobytu gości zadać jakieś pytania.
Radna G.Moszkowicz- zwróciła się z prośba do Pani Grażyny Markiewicz – dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg , o informacje na temat pozyskania środków na budowę drogi Drzonków – Sucha.
Radny H.Walczak- powiedział ,że pomimo tego że już w przerwie rozmawiał z Panią dyrektor chciałby oficjalnie zgłosić, prośbę o naprawę pobocza na drodze Kiełpin – Jarogniewice, które nie było
modernizowane od 26 lat .
Radny P.Przespolewski- zwrócił się z prośbą do Pani Dyrektor o ponowne rozpatrzenie prośby rady sołeckiej wsi Zatonie – o budowę chodnika Zatonie – Marzęcin , w odpowiedzi na złożone w tej sprawie pismo
jest informacja ,że zadanie nie może być zrealizowane ze względu na brak środków, niemniej jednak prosi aby w miarę napływu dodatkowych środków, budowę chodnika ponownie rozważyć.
Radny Zb.Majewski- powiedział że już kilkakrotnie zgłaszał w ZPD potrzebę naprawy drogi powiatowej w Drzonkowie , ale bez rezultatu podobnie jak budowę drogi Drzonków – Sucha, która jest szczególnie niszczona w przypadkach wypadków na „trójce”, bo wówczas cały ruch kierowany jest właśnie tymi drogami.
Radny J.Smoter- powiedział że w ostatnim czasie był remontowany przez powiat chodnik w Zawadzie, po remoncie jest w gorszym stanie niż przed.
Radna R.Jantarska – oświadczyła ,że właśnie z tego powodu że naprawa została wykonana źle, roboty na chodniku nie zostały odebrane.
Pani Grażyna Markowicz- na wstępie oświadczyła że cieszy się z faktu że na sali są radni powiatowi, bo to od nich zależy jakie środki są przeznaczane na remonty i budowy dróg i chodników.
Gmina Zielona Góra, jest przez powiat szczególnie wysoko doinwestowana, szczególnie przez ostatnie dwa lata, największy zakres robót wykonany został we wsi Ochla. Drogi na terenie Gminy Zielona góra w porównaniu z innymi gminami są w dobrym stanie, na każdej komisji Rady powiatu słyszy ,że większość inwestycji realizowana jest na terenie Gminy Zielona Góra.
Co do „trójki” to są założenia o że będzie ona poszerzona w roku 2006, należy więc przypuszczać, że w okresie tym ruch na trasie Dzronkow – Sucha będzie jeszcze większy, remont „trójki „planowany jest do realizacji do roku 2013.
Mówić o Zawadzie należy podkreślić, że w roku 2005 remontowana będzie droga, a to za sprawa budowy drogi Zielona Góra - Cigacice-Górzykowo, usprawni to dojazd do Trzebiechowa, wykonane zostanie również przejście świetlne dla pieszych za kwotę 360 tys zł, ponieważ 1 przejście kosztuje od 120 do 130 tys zł.
O środki na oznakowanie przejścia staramy się ze środków Uni Europejskiej, gdybyśmy ich nie otrzymali będziemy budowali po drugiej stronie ulicy Zielonogórskiej chodnik.
Dalej, Pani Dyrektor informacyjnie powiedziała że w przypadku planowania budowy kanalizacji we wsi Sucha, to bardzo prosi aby wykonać ja jak najwcześniej, ponieważ jeżeli będzie już wykonana droga S-cha „trójka” to budowa kanalizacji nie będzie już wówczas możliwa.
Następnie Pani Dyrektor, podkreśliła że w roku 2004 wydano 17 tys zł , na uzupełnienie tablic i znaków drogowych, które to zostały ukradzione , dlatego też prosi jeżeli ktoś „coś” zauważy aby fakt ten zgłosił na policję.
Pani Dyrektor , powiedziała że co do pobocza drogi Kiełpin – Jarogniewice, to przykro że nie było naprawiane od 26 lat ale powiat funkcjonuje dopiero od 6 lat więc trudno odpowiadać za wcześniejsze 20 lat.
Natomiast co do chodnika w Zatoniu, to o kolejności inwestycji decyduje Zarząd Powiatu , Zarząd zdecydował , że chodnik będzie budowany w Zawadzie nie Zatoniu, my jesteśmy jedynie wykonawcą woli Zarządu Powiatu, a nie decydentem.
Co do naprawy drogi w Suchej , to jej nie można naprawić ją po prostu należy wybudować na nie naprawiać, ale na razie w planie budowy dróg , droga ta się nie znalazła.
Kolejna sprawa to chodnik w Zawadzie, prawdą jest że został on przez firmę MOW źle odtworzony, jest to powodem tego , że chodnik nie został odebrany.
Sołtys wsi Drzonków Zb.Majewski- powiedział ,że droga w Drzonkowie- na Suchą jest wąska chodzą nią dzieci do szkoły , ruch z „trójki” powoduje że jest bardzo niebezpieczna, ponadto jak będzie remont trójki
i cały ruch samochodów będzie „puszczony” przez Drzonków- Suchą to nie wytrzymają tego budynku znajdujące się przy drogach, wstrząsy spowodują że będą pękać , o naprawę prosimy już od kilkunastu lat .
Pani Markowicz- powiedziała ,że w przypadku nie „zrobienia” drogi Drzonków- Sucha , kiedy będzie wypadek na „trójce” zablokować zdesperowani mieszkańcy mogą zablokować objazd.
Sołtys wsi Kiełpin, spytała kiedy będzie naprawione pobocze Jarogniewice- Kiełpin.
Radny H.Walczak- spytał o jakich znakach Pani dyrektor mówiła ,że zostały ukradzione i kiedy bo od kiedy tylko pamięta to na drodze Kiełpin- Jarogniewice były dwa znaki, i one są.
Pani Dyrektor, oświadczyła że jest jedynie wykonawcą woli Zarządu Powiatu, jeżeli powiat przeznaczy środki na naprawę pobocza natychmiast zadanie to zostanie wykonane.
Wójt , wyjaśnił że co do budowy kanalizacji we wsi Sucha, to sprawa jest na dzisiaj nierealna, ponieważ nikt z mieszkańców Suchej do kanalizacji się nie włączy, ponadto w Suchej nie ma nawet wodociągu, dlatego też bardzo prosi o koordynację działań przy opracowaniu dokumentacji budowy drogi, bo dzisiaj nie możemy powiedzieć kiedy wodę czy kanalizację będziemy tam budować.
Następnie Wójt powiedział , że co do uzgodnień to przez nie otrzymanie w terminie uzgodnień z Powiatowego Zarządu Dróg , nie została w terminie wykonana dokumentacja adaptacji budynku w którym się obecnie znajdujemy, a to wiąże się z nie możliwością zapłaty za wykonanie adaptacji a tym samym nie wykonaniem budżetu Gminy w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy, podziękował Pani Dyrektora Grażynie Markowicz za przybycie na Sesję i przekazanie informacji .
Ad.8
Przewodniczący Rady Gminy spytał , czy są interpelacje lub zapytania radnych.
Interpelacji , bądź zapytań nie zgłoszono.
Ad.9
Przewodniczący Rady Gminy spytał Pana Wójta czy zostały udzielone odpowiedzi na interpelacje z ostatniej Sesji .
Wójt odpowiedział, że tak.
Ad.10
Radny J.Barta- powiedział, że Pani Dyrektor oświadcza iż o kolejności wykonania robót na drogach decyduje Zarząd Powiatu, tak samo będzie jak połączymy się z Miastem, nie będziemy nieć już nic do powiedzenia, dlatego zastanówmy się czy chcemy likwidacji Gminy.
Więcej tematów nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy, podziękował gospodarzom za przyjęcie nas oraz złożył wszystkim zebranym serdeczne życzenia noworoczne.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Zielona Góra
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2005-01-31
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Wójt Gminy Zielona Góra
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2005-01-31 20:01:02
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2005-01-31 20:01:14
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2005-01-31 20:01:14
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2397 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »